Dengan nama Allah yang Maha Pemurah Lagi Penyayang : Inilah
kitab (Piagam Bertulis) daripada Nabi Muhammad, pesuruh Allah bagi orang-orang
yang beriman dan orang-orang yang memeluk Islam dari Quraisy dengan penduduk
Yathrib dan orang-orang yang bersama mereka lalu masuk ke dalam golongan mereka
dan berjuang bersama-sama mereka.
Fasal 2
Bahawa mereka adalah satu umat (bangsa) berbeza dari
manusia-manusia lain.
Fasal 3
Golongan Muhajirin dari Quraisy tetaplah di atas pegangan
lama mereka : mereka saling tanggung-menanggung membayar dan menerima diyat
(wang tebusan) di antara sesama mereka dalam mana mereka menebus sesiapa yang
tertawan dengan cara berkebajikan dan adil di kalangan orang-orang beriman.
Fasal 4
Bani Auf (dari Yathrib) tetaplah di atas pegangan lama
mereka dalam mana mereka bersama-sama tanggung-menanggung membayar serta
menerima wang tebusan seperti dulu; dan setiap taifah (golongan) tetaplah
menebus sesiapa yang tertawan dari kalangan mereka sendiri dengan cara
berkebajikan dan adil di kalangan orang-orang yang beriman.
Fasal 5
Bani al-Harith (dari Yathrib – Madinah) bin al-Khazraj
tetaplah di atas pegangan lama mereka bersama-sama bertanggungjawab membayar
wang tebusan darah seperti dulu, dan tia-tiap puak dari (Suku Khazraj)
hendaklah membayar wang tebusandarah mereka sendiri dengan adil dan
berkebajikan di kalangan orang-orang yang beriman.
Fasal 6
Bani Saidah (dari Yathrib) tetaplah di atas pegangan lama
mereka bersama-sama bertanggungjawab membayar wang tebusan darah seperti dahulu
dan tiap-tiap puak dari mereka hendaklah membayar wang tebusan darah untuk
mereka sendiri dengan berkebajikan dan adil di kalangan orang-orang yang
beriman.
Fasal 7
Bani Jusyam (dari Yathrib) tetaplah di atas pegangan lama
mereka bersama-sama bertanggungjawab membayar wang tebuan darah seperti dahulu
dan tiap-tiap puak dari mereka hendaklah membayar wang tebusan darah untuk
mereka sendiri dengan berkebajikan dan adil di kalangan orang-orang yang
beriman.
Fasal 8
Banu al-Najjar (dari Yathrib) tetaplah di atas pegangan lama
mereka bersama-sama bertanggungjawab membayar wang tebuan darah seperti dahulu
dan tiap-tiap puak dari mereka hendaklah membayar wang tebusan darah untuk
mereka sendiri dengan berkebajikan dan adil di kalangan orang-orang yang
beriman.
Fasal 9
Bani Amru bin Auf tetaplah di atas pegangan lama mereka
bersama-sama bertanggungjawab membayar wang tebuan darah seperti dahulu dan
tiap-tiap puak dari mereka hendaklah membayar wang tebusan darah untuk mereka
sendiri dengan berkebajikan dan adil di kalangan orang-orang yang beriman.
Fasal 10
Bani al-Nabiet (dari Yathrib) tetaplah di atas pegangan lama
mereka bersama-sama bertanggungjawab membayar wang tebuan darah seperti dahulu
dan tiap-tiap puak dari mereka hendaklah membayar wang tebusan darah untuk
mereka sendiri dengan berkebajikan dan adil di kalangan orang-orang yang
beriman.
Fasal 11
Bani Aus (dari Yathrib) tetaplah di atas pegangan lama
mereka bersama-sama bertanggungjawab membayar wang tebuan darah seperti dahulu
dan tiap-tiap puak dari mereka hendaklah membayar wang tebusan darah untuk
mereka sendiri dengan berkebajikan dan adil di kalangan orang-orang yang
beriman.
Fasal 12
Bahawa orang-orang yang beriman tidaklah boleh membiarkan
sebarang masalah di antara mereka sendiri bahkan mestilah sama-sama
bertanggungjawab memberi sumbangan, dengan berkebajikan untuk menbayar wang
tebusan darah dengan adil.
Fasal 12-b
Hendaklah seseorang yang beriman itu tidak membuat apa-apa
perjanjian dengan orang yang di bawah kawalan seseorang yang beriman yang lain
dengan tidak mendapat persetujuan terlebih dahulu.
Fasal 13
Bahawa orang-orang beriman lagi bertaqwa hendaklah menentang
sesiapa yang membuat kesalahan, melanggar kesusilaan, melakukan kezaliman atau
dosa atau perseteruan atau kerosakan di kalangan orang-orang beriman, dan
mereka hendaklah bersatu bersama-sama menentang orang tersebut walaupun jika
orang itu anak kepada salah seorang dari mereka.
Fasal 14
Tidak sayugianya seseorang mukmin itu membunuh seorang
mukmin lain kerana seorang kafir, tidak sayugianya ia menolong mana-mana kafir
terhadap seseorang mukmin.
Fasal 15
Bahawa jaminan Allah itu adalah satu dan sama; ia melindungi
nasib orang yang lemah dari perbuatan mereka; dan bahawa orang-orang Mukmin
hendaklah salinh menjamin sesama sendiri terhadap (gangguan) orang lain.
Fasal 16
Bahawa orang-orang Yahudi yang menyertai kita hendaklah
mendapatkan pertolongan dan pimpinan dengan tidak menzalimi dan tidak boleh ada
pakatan tidak baik terhadap mereka.
Fasal 17
Bahawa perdamaian orang-orang mukmin itu adalah satu dan
sama, oleh itu tidak boleh dibuat perjanjian dengan mana-mana orang mukmin
tanpa diturut serta oleh mukmin yang lain dalam sesuatu perang pada jalan
Allah, melainkan dengan dasar persamaan dan keadilan di kalangan mereka.
Fasal 18
Bahawa setiap serangan kita hendaklah dikira sebagai
serangan terhadap semua, oleh itu hendaklah disilihgantikan tenaga
menentangnya.
Fasal 19
Bahawa orang mukmin hendaklah saling membela sesama mereka
atas setiap darah yang tumpah pada jalan Allah.
Fasal 20
Bahawa orang-orang mukmin lagi bertaqwa hendaklah teguh di
atas sebaik-baik petunjuk dan seteguh-teguhnya.
Fasal 20-b
Nahawa tidak boleh mana-mana orang musyrik melindungi harta
orang-orang Quraisy dan tidak juga nyawa mereka dan tidak boleh menghalang
orang mukmin (akan haknya)
Fasal 21
Barangsiapa membunuh dengan sewenang-wenangnya akan seorang
mukmin dengan tidak ada bukti yang cukup (alasan yang membolehkan pembunuhan
itu berlaku) hendaklah dihukum bunuh balas kecuali dipersetuji oleh wali yang
kena bunuh menerima ganti darah. Semua orang mukmin hendaklah bersatu suara
mengutuk perbuatan itu, bahkan tidak harus bagi mereka menegakkan
terhadapnya.[2]
Fasal 22
Bahawa tidak harus bagi mana-mana orang mukmin yang mengakui
isi kandungan Piagam ini, dan percaya Allah dan Hari Kemudian, menolong
mana-mana orang yang mencabul ataupun melindungi orang itu. Barangsiapa
menolong orang itu maka keatasnya laknat Allah dan kemurkaanNya pada hari
Kiamat kelak, dan tidak akan diterima darinya sebarang tebusan dan tidak juga
sebarang taubat.
Fasal 23
Berbalah walau bagaimanapun kamu dalam sesuatu perkara
hendaklah merujukkan perkara itu kepada Allah dan Nabi Muhammad.
Fasal 24
Bahawa orang-orang Yahudi hendaklah turut serta membelanja
sama-sama dengan orang-orang mukmin selama mana mereka itu berperang
Fasal 25
Bahawa kaum Yahudi dari Bani Auf adalah satu ummah bersama
orang-orang mukmin, mereka bebas dengan agama mereka sendiri (Yahudi) dan orang
Islam dengan agama mereka (Islam), begitu juga orang-orang yang sekutu mereka
dan begitu juga diri mereka sendiri, melainkan sesiapa yang zalim dan berbuat
dosa maka hal itu tidak akan menimpa melainkan dirinya dan keluarganya sendiri
Fasal 26
Yahudi Bani al-Najjar (diperlakukan) sama dengan Yahudi Bani
Auf.
Fasal 27
Yahudi Bani al-Harith (diperlakukan) sama dengan Yahudi Bani
Auf.
Fasal 28
Yahudi Bani al-Saidah (diperlakukan) sama dengan Yahudi Bani
Auf.
Fasal 29
Yahudi Bani Jusyaim (diperlakukan) sama dengan Yahudi Bani
Auf.
Fasal 30
Yahudi Bani al-Aus (diperlakukan) sama dengan Yahudi Bani
Auf.
Fasal 31
Yahudi Bani Tha’alabah (diperlakukan sama dengan Yahudi Bani
Auf, kecuali orang-orang zalim dan orang yang berbuat dosa maka hal itu tidak
akan menimpa melainkan diri dan keluarganya sendiri.
Fasal 32
Bahawa suku Jafnah yang bertalian keturunan dengan Yahudi
Tha’alabah (diperlakukan) sama dengan mereka itu (Bani Tha’alabah)
Fasal 33
Bani Shutaibah (diperlakukan) sama dengan Yahudi Bani Auf,
dan sikap yang baik hendaklah membendung segala kejahatan.
Fasal 34
Bahawa orang-orang yang bersekutu dengan Yahudi Bani
Tha’alabah (diperlakukan) sama dengan mereka itu.
Fasal 35
Bahawa para pegawai kepada orang-orang Yahudi (diperlakukan)
sama dengan orang-orang Yahudi itu sendiri.
Fasal 36
Tiada seorang pun yang menyertai Piagam ini boleh menarik
diri keluar dari pakatan mereka melainkan dengan persetujuan dari (Nabi)
Muhammad.
Fasal 36-b
Tidak boleh disekat dari membuat kelukaan yang dilakukan
oleh mana-mana orang ke atas dirinya, barang siapa membuat kejahatan maka
balasannya adalah dirinya dan keluarganya kecuali orang yang dizalimi dan
bahawa Allah akan melindungi orang yang menghormati piagam ini.
Fasal 37
Bahawa orang-orang Yahudi hendaklah menbiayai negara seperti
mana orang-orang mukmin juga hendaklah membiayai negara; dan hendaklah mereka
sama0sama tolong-menolong menentang sesiapa jua yang memerangi orang-orang yang
menganggotai Piagam ini; dan hendaklah mereka saling nasihat-menasihati,
sama-sama membuat kebajikan terhadap perbuatan dosa.
Fasal 37-b
Mana-mana orang tidaklah boleh dianggap bersalah kerana
kesalahan yang dilakukan oleh sekutunya; dan pertolongan hendaklah diberi
kepada orang yang dizalimi.
Fasal 38
Bahawa orang-orang Yahudi hendaklah memikul biayaan
bersama-sama orang mukmin selama mana mereka berada dalam keadaan perang
Fasal 39
Bahawa Kota Yathrib adalah terpelihara sempadannya tidak
boleh dicerobohi oleh mana-mana pihak yang menganggotai piagam ini
Fasal 40
Bahawa jiran tetangga hendaklah diperlaku sebagai diri
sendiri, tidak boleh dilakukan terhadapnya sebarang bahaya dan dosa.
Fasal 41
Tidak boleh dihampiri sebarang kehormatan (wanita) melainkan
dengan izin keluarganya sendiri.
Fasal 42
Bahawa apa juga kemungkaran (bunuh) atau apa juga
pertengkaran di antara sesama peserta piagam ini sekira-kira dikhuatiri membawa
bencana maka hendaklah dirujukkan kepada hukum Allah dan kepada penyelesaian
oleh Muhammad pesuruh Allah, Allah menyaksikan kebaikan isi kandungan piagam
ini dan merestuinya
Fasal 43
Bahawa tidaklah boleh diberi bantuan perlindungan kepada
Quraisy (musuh), begitu juga tidak boleh diberi perlindungan kepada orang-orang
yang membantunya.
Fasal 44
Bahawa hendaklah bantu-membantu mempertahankan kota Yathrib
daripada mana-mana pihak yang mencerobohnya.
Fasal 45
Apabila mereka diajak untuk berdamai atau untuk masuk campur
dalam satu-satu perdamaian maka hendaklah mereka bersedia berdamai atau masuk
campur ke dalam perdamaian itu; dan bila mana mereka diajak berbuat demikian
maka orang-orang mukmin hendaklah merestuinya kecuali terhadap orang-orang yang
memerangi agama (Islam).
Fasal 46
Bahawa orang-orang Yahudi Aus sendiri dan begitu juga
orang-orang yang bersekutu dengan mereka hendaklah memikul kewajipan sama
seperti mana pihak-pihak yang lain yang menganggotai ini demi kebaikan mereka
semata-mata (perdamaian) dari anggota-anggota piagam ini. Dan mereka hendaklah
berbuat kebajikan dengan tidak melakukan dosa kerana barang siapa yang berbuat
sesuatu maka dialah yang menanggungnya sendiri. Dan Allah menyaksi akan
kebenaran isi kandungan Piagam ini dan merestuinya.
Fasal 47
Bahawa piagam ini tidak boleh dipakai bagi melindungi
orang-orang zalim dan yang bersalah; dan bahawa –mulai dari saat ini barang
siapa berpergiaan dari kota Madinah atau menetap di dalamnya adalah terjamin
keselamatannya kecuali orang-orang yang zalim atau bersalah. Dan bahawa Allah
merestui setiap orang yang membuat kebajikan dan bertakwa dan bahawa Muhammad
hendaklah diakui Pesuruh Allah.
0 comments:
Post a Comment